Kullanıcı arayüz tasarımı (UI-User Interface) hedef kiteye / kullanıcıya göre hazırlanan, onların istek ve beklentileri öngörerek bunu kullanıcı arayüz ekranlarına doğru ve işlevsel bir tasarım dili iletme özelliğidir. Kullanıcı arayüz çeşitleri arasında (Grafiksel, işitsel, dokunsal vb.) iletişim ve etkileşim köprüsü görevi gören kullanıcı arayüzlerinin tasarlandığı tasarım disiplinidir.
Günümüzde arayüz denince sadece internetin görünen yüzleri için (İnternet siteleri, aplikasyon/uygulama tasarımları, oyun platformları vb.) yapılan tasarım anlaşılsa da işin doğrusu bu değildir. Kullandığımız çoğu şey, internet uyumlu olsun ya da olmasın, bilgisayar odaklı olan bir çeşit kullanıcı arayüzüne sahiptir. Masaüstü/dizüstü bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar, akıllı televizyonlar, yeni nesil akıllı saatler, beyaz eşyalar, sürücü ekranları, navigasyonlar, GPS’ler, her gün kullandığımız bankamatikler vb.en yaygın kullanıcı arayüz örneklerinden bazılarıdır.
Arayüz denilince kastedilen sadece grafiksel kullanıcı arayüzü değildir. Geniş anlamıyla arayüzün tanımı şöyle yapılabilir: Herhangi bir programlama bilgisine sahip olmayan kullanıcıların da bilgisayar ve/veya programları ve komutları içeren makineleri kullanabilmelerini mümkün kılmak için geliştirilen görsel, dokunsal veya işitsel kumanda ekran/araçlarının tümü.
”Etkileşime geçebilmek için anlaşılabilir olmak çok önemlidir. Arayüzler basit ve anlaşılabilir olmalıdırlar ki, kullanılabilsinler!”
Kullanıcı arayüz tasarımı, temelde minimalist ve sade bir tasarım anlayışı sergilemelidir. Kullanım kolaylığı ve kullanıcı dostu özellikleri ile kullanıcılara keyifli bir deneyim sunarak kullanıcılar ile en etkin şekilde etkileşime geçebilmelidir.
Web sitesi özelinde kullanabileceğiniz arayüz tavsiyeleri:
Daha verimli arayüz tasarımları yapabilmeniz için hedef kitlenizi ( Kullanıcı/Ziyaretcileri ) iyi tanımanız gerekir. Uygulamanızı veya sitenizi kullanan ya da kullanacak kişilerin belirli bir amacı olduklarını lütfen unutmayın!
- Doğru bir brief işinizi çok kolaylaştırıp size inanılmaz zaman ve para kazandıracaktır.
- Amaç nedir?
- Öncelikler neler?
- Kimi, neye yönlendireceksiniz?
- İlk göze çarpan hedef ve amaca uygun belirlenmiş, sade ve net mesaj verebilen başlık kullanımları olmalıdır. Bu sayede kullanıcılar kendilerini doğru sayfada ve güvende hissedeceklerdir.
- Yazı ve metinleri okutmak için kontrast çok önemli. Zemin tercihleriniz ağırlıkla beyaz seçin.
- Metinlerinizi önem ve akış sırasına göre farklı boy ve ölçülerde hazırlayın.
- Beyaz alan kullanımlarından sakın çekinmeyin.
- Aynı amaca hizmet eden farklı yönlendirmeler yapmayın. Ne kadar sade ve işlevsel olursanız, istediğiniz hedefe kullanıcıları yönlendirmeniz o kadar kolay olacaktır.
- Herkesi hedeflemek yerine, hedef kitlenize uygun hareket edin.
- Mesajlarınızda direkt ve net olun.
- Kullanıcılar formları doldurmaktan tereddüt edebilir, bu nedenle bu işlemi mümkün olduğunca (basitleştirin) kolaylaştırın.
- İlk aşamada çok detaylı formlar ile kullanıcıları kaçırmak yerine, az ve öz sorular ile başlayıp gerekirse bölerek, gerekirse ileriki aşamalarda cevapları toplamaya devam edin.
- Metin akışı içerisine fazla link vermeyin.
- Tüm tasarım ögeleri kendi içinde uyumlu olmalı ve gözü yormamalı. Farklı farklı; renkler, şekiller, fontlar, düğme yapıları, kullanmaktan kaçının.
- Zaman kazanmak istiyorsanız, prototip ve wireframe testlerini ihmal etmeyin derim.